Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Tőzsdézz online

Plus500

Ajánló

Keresés


Utolsó kommentek

  • Perillustris: @Leon Trout: Természetesen nem az egyének felelősségéről beszélünk, hiszen csak éltek a lehetőségg... (2010.06.06. 16:16) Túró Rudolfok
  • SimiTomi: @Perillustris: Nem, azt semmiképpen sem mondanám, hogy támogatni kell őket, de speciel erről most ... (2010.06.06. 15:07) Túró Rudolfok
  • Perillustris: @Leon Trout: Nem kell támogatni a devizahiteleseket, de vissza kéne venni valahogyan a forinthitel... (2010.06.06. 13:24) Túró Rudolfok
  • wip: @fittipaldi a Bajnait ne b..-asd, Ő hozta helyre az országot 1/egy/ év alatt!Igaza van a posztírón... (2010.06.06. 09:43) Túró Rudolfok
  • SimiTomi: Eddig nem nagyon tudtam sajnálni a devizahiteleseket, mert hát tisztában voltak vele, hogy mit is ... (2010.06.06. 09:43) Túró Rudolfok
  • wip: Akadhat még egy olyan lehetőség, hogy zavarjuk el a pártapparátusokat a francba,vegyük a kezünkbe ... (2010.06.06. 09:29) Túró Rudolfok
  • Joszip Viszarionovics Sztalin: @wiener: vízerőművek, szélerőművek és jelenleg még elenyészőbb arányban, de a magyar állapotokhoz ... (2010.06.06. 09:08) Túró Rudolfok
  • winghealer: OFF A poszt mondanivalóját nem érinti de a Godot-ra várva ("mint Godot-ra a regényszereplők") az ... (2010.06.06. 09:00) Túró Rudolfok
  • Utolsó 20

Fogadjunk?

Felsőoktatás - alsófokon

2007.09.17. 11:48 | Böff | 46 komment

Címkék: (sz)oktatás

 

Odajut az ember, hogy kínjában már sírva nevet azon, amit ma a Megyében felsőoktatásnak neveznek. Eddig sem volt ez méltó arra, hogy oktatásnak hívjuk (csúfoljuk), de most már eljutott arra a szintre, hogy semmi mást nem ér az egész rendszer, mintsem a szocializmusból átörökített bújtatott foglalkoztatást, amely jelen esetben azon embreke körét öleli fel, akik tanároknak, oktatóknak, egyebeknek hívják magukat a katedrák mögött. Mindezt teszik büszkén, miközben az általuk örökített tudás egy nagy kalap guánót sem ér.

 

Tisztelet persze a kivételnek, mondhatnánk, mert ez egy jó kifogás. De egészében maga a rendszer egy korhadt, elrohadt fára emlékeztett, ami anno valamikor a jura kor környékén a mocsárba dőlt, és ott maradt mint ősküvölet. Mert a szakok többsége arra nem teszi alkalmassá a delikvenst, hogy kávét főzzön a kollegáknak, viszont a demonstráló pedagógusok valahogy mégis megélnek ebből a szarból, amelyet taposó lábaikkal addig köpülnek, ameddig vaj szilárdságúvá nem válik az a szenny, amelyet mint oktatási koncepcióként és tudásként továbbadnak a következő nemzedékeknek. Közben meg lehet hivatkozni az alacsony tanári fizetésre és mélyen hallgatni arról, hogy a 50-100 oldalas kalpa szart sem érő jegyzetekért elkért 2-3000 Ft-ból mennyi is marad a tantóbá/tantónéni zsebében, amelyet az ipari mértékben felduzzasztott nebulóseregnek kötelezően meg kell vennie. Ez ha csak 300 főt számolok egy pl. posztgrad képzésre szemeszterenként, az közel egy misi per félév bruttóban. Személyes tapasztalat, hogy a tanárok többsége jobban vadászott arra, hogy nehogy fénymásolt jegyzete legyen az embernek, mintsem arra, hogy puskázik vagy mást csinál. Egyszerűen szánalmas. Miközben égett a pofám, mikor nebuló létemre valami kiegészítő képzésen a pályán már 15-20 éve oktató egyetemi docens úrnak én magyaráztam el, hogy a gyakorlatban hogy is működik az általa oly rigorózusan oktatott dolog. Mivel fingja sem volt, ellenben kiválóan tudott csoportosítani, meg kockákat és karikákat rajzolni amelyet persze tudni kellett ezerrel. És mikor lőn világosság, hogy jééé van ilyen az életben is, mehettem volna előadni az egyetemre, mert még ilyen nem volt.

 

Na kérem szépen, ez a baj. Nagy ívben nem érdekel, hogy kell-e tandíjat fizetni vagy sem, mert jelen esetben teljesen mindegy a dolog. A diákok nem tudásért járnak egyetemre és főiskolára, hanem papírért. Mert papír kell és azt hisszük ez elég is. Sokáig az volt, ma is azt gondoljuk elég. Igen, a piac diktál, viszont ebben a szegmensben a piaci igény a papír, amelyet apa-anya és a rokonság együtt ünnepelhet Ödönkével, amikor átveszi a rektortól a diplomát. Ebbe az igénytelenségi faktorba épült bele az oktatói gárda is, akik lesüllyedtek arra az igénytelenségi fokra, hogy nem is akarják a rendszert olyan szintre emelni, mint amire született. Mert el lehet tapiskolni a langyos állóvízben, korszerű tudás nincsen, igény nincs rá, nekik meg jó az, hogy félévente levesszük a diákokat a jegyzet árával, csinálunk valami vizsgát, oszt hagy szóljon. Tiszta matematika ez kérem szépen, iagzi játékelmélet! Egy oldalon van a két fél és senki sem megy tovább, mint amit a két fél még kölcsönösen kockáztathat. A tanároknak meg marad ideje azokra a tudományos publikációkra, amelyek kötelezőek, de jellemzően egy kalap szamócát sem érnek többségében, mert a gyakorlati hasznuk annyi, amennyi a jelenlegi képzésnek. A végeredmény meg egy nagy semmi, illetve egy papír, amellyel igazolhatjuk, hogy Ödönke diplomás lett.

 

Csak éppen nem ért semmihez. Miért is értene, nem kapott ilyen jellegű képzést. A tanárok döntő többsége kiszakadt a való világból, egy egyfajta szellemi skanzenba zárva kis világában a saját egzisztenciáját építgeti és amíg nem rúgják őket is seggbe, nem fog a dolog változni. Miért változna, mikor évente képzünk Vörös Hadseregnyi közgazdászt meg jogászt. Emellett tömegesen jönnek az emberek a mozigépész-büfészakokról, amelyről kell vagy tíz ember összesen az országba, de nálunk évente böfögünk elő vagy 200-at. Tessék nekem megmondani, miért szakma az, ha valaki beszél egy nyelvet? Mindez szép és jó, de ennyi tolmács vagy műfordító nem fog kelleni, különösen nem olyan nyelvekből, amelyek forrását a térképen is nehéz megtalálni.

 

Jelenleg ott tartunk, hogy nincs oktatásunk. Csak papíron. Élő példa, elég friss, ami ezt kihozta belőlem. Kellenek nekünk emberek, akik tudnak hitelekkel foglalkozni, pontosabban akik el tudják bírálni a formai és tartalmi követelményeket. Nosza rajta vegyünk fel friss diplomás közgazdászokat: jönnek is mint bogár a fényre, kell nekik a munka persze, sokan vannak, többen mint a Magyar Gárda. Sejtettük, hogy a tudásuk nem sok, hiszen pályakezdők, de azért attól a szinttől, amellyel beléptek a munkaerőpiacra, egy hátast dobott az ember. Mert ez a szint egyenlő a béka seggével. Az első hetekben jön a pofáraesés, hogy amit 3-5 évig tanultak, az egy kalap szart sem ért. Mert fogalmuk sincs, mi az a váltó, életükben nem láttak még hitelszerződést, az APEH-ről csak annyit tudnak hogy létezik, hogy a biztosíték nem csak egy villamossági fogalom. Közjegyzőről eddig lottósorsolásnál hallottak, a váltó nem csak vasutas fogalom. Hitel? Hogyen, fejből megy mindenféle, a törvényeket beseggelte mindenki fejből citál mindenki mindent. Csak éppen nem tudják, hogy miről beszélnek. Mintha Istenről beszélnének, mert ezt hallották a vasárnapi misén a paptól. Csodálkozó bociszemek minden olyan alapfogalomra, amelyet nem csak egy pénzügyi pályán elhelyezkedni akaró embernek kellene ismernie, hanem azoknak is, akikből vállalkozók lesznek. Hangsúlyozom, csak alapfogalmakról van szó. Mintha ezek az emberek semmit sem tanultak volna X év alatt. Sosem láttak még élőben semmilyen olyan dokumentumot, amiről évekig tanultak, de sajnos azt kell mondjam, gyanítom a tanáraik sem, maximum egyszer kaptak egyet mintának. De diplomásak és közgazdászok. Met paíprjuk van róla. Csak ők nem tudják, hogy hiába van papírjuk, a piaci értékük egyenlő a BigMakkokat áruló kis sapkás emberekkel.

 

A szomorú pedig az, hogy erről nem ők tehetnek. Ők fizettek és tanultak éveket hogy valami piaci értékkel indulva a nagyvilágba vigyék valamire. De a fura urak a maguk beszűkült és beszürkült ingervilágába az esélyt sem adják meg arra, hogy teljesüljenek a céljaik.

A bejegyzés trackback címe:

https://boffevangeliuma.blog.hu/api/trackback/id/tr82167647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ModKruger 2007.09.17. 16:49:11

Sajnos baromira igazad van!
Én mérnök vagyok, nálunk is ugyanez a helyzet.

Sőt elvégeztem a PSZF-et is posztgradon - hiába.
Van egy szép papirom, fizettem egy vagyont de többet értenék a pénzügyekhez, ha a HVG-t olvastam volna.

Ez a Vörös Hadseregnyi ember meg mind frusztrált lesz, mivel ő diplomás, oszt mégsincs megbecsülve.
Volt titkárnőm valami könnyűipari managert végzett és szomorú volt, hogy nem ő a főnök. De nem volt képes egy levelet megírni úgy, hogy ne legyen hiba minden egyes bekezdésben.

El kellene kergetni dolgozni a professzor urakat! Hátha látnák milyen is az élet és annak megfelelően tanítanának utána!

VALÓSÁG!!!!!!!!!!! 2007.09.17. 17:09:49

PERSZE, MER AZ EGYETEMI OKTATÁS KÖSZÖNŐVISZONYBAN SINCS A VALÓSÁGGAL. CSAK BASSZÁK AZ IDŐT, ÉS LOPJÁK A PÉNZÜNKET!!!!!
DE HA MÁR VÉGEZTÜNK; A BUZERNYÁK, KÖCSÖG MUNKÁLTATÓKÁM KÖVETELI A GYAKORLATOT, ÉS NINCS ANNYI ESZE SZEGÉNYKÉMNEK, HOGY HOGY A FASZBA LENNE GYAKORLATA, HA MOST VÉGEZTE A SEMMIT. HA MEG NINCS PAPÍR AKKOR AZÉ VINNYOG!!!
ÉN IS PRÓBÁLTAM MÁR BEJUTNI OLYAN HELYRE AHOVÁ DIPLOMÁS KELL, AZT OTT VAN FŐNÖKKÉM CSEMETÉJE, AKI HÜLYE MINT A SEGG, ÉS AZ KAPJA MEG A ZSÍROS MELÓT!!!!!!!! AZ TUTI HOGY MIRE VÉGZEK NEKEM LESZ HELYEM, MER ÉN NEM SZAROZOK, NYOMULOK MINT AZ ÁLLAT! ADDIG NYALOK MÍG BE NEM JUTOK! NA FIATALOK, EZT A CIKKET OLVASSÁTOK, MER EZ ENNYIRE EGYSZERŰ!!!!!!!

Laca 2007.09.17. 17:38:47

Mélységesen egyetértek! Ha ez számít valamit.

hematite · http://standby.blog.hu 2007.09.17. 17:48:08

ez nem ujdonsag, hogy ilyen iranyba ment el a felsooktatas, ezt ma mar mindenki tudja, csak senkit nem erdekel, sajnos

master81 2007.09.17. 17:51:49

A fölvázolt probléma tényleg valós, és sajnos nem csak a mozigépész-büfészakokat érinti.
Saját tapasztalat: A mérnöki (villamos) diplomám a piacon igen populáris, hiszen az álláshírdetések felét megpályázhatnám vele, viszont olyan tudásban ami ezzel a végzettséggel elvárható sajnos nem állok a toppon.Tanulhatok is rendesen, hogy fölhozzam magam.Szerencsére a cégemnél tanítanak ezerrel, arra amire tényleg szükség van.

Mi lehet a megoldás?
Olyan felsőoktatásra lenne szükség, ahova beszállnak a cégek is.Pl közgazdászoknál a bankok, informatikusoknál, mérnököknél multik. Ha ők adják a pénzt, akkor lehetnek szakmai kéréseik, amik kiszolgálják az igényeket.A diáknak állják a tandíjat, az iskola meg alkalmazkodik végre az elvárásokhoz.
Végre lenne a tanároknak is felelőssége, mert ha kikerül a diák, és nem ért ahhoz amiből ötösre vizsgázott , akkor meg lehetne kérdezni, hogy mégis hogy fordulhatott ez elő.
Kedvencem a minőségbiztosítási főiskolai vagy egyetemi végzettség.Cáfoljatok meg, de szerintem ilyet nem oktatnak sehol,(nekem volt fél év aztán ennyi) mégis minden lényegesebb cégnél, ahol van iso, vagy haccp, kötelező foglalkoztatni.Villamosmérnökként lazán fölvennének ilyen helyre, nyelveket is egész jól beszélek, csak az a difi, hogy tudom, hogy nem értek hozzá, és nem szeretek szar munkát csinálni....

B 2007.09.17. 17:54:58

Uristen de szivembol szoltal. Minden egyes betujevel egyetertek a fenti irasnak. En eppen ezert nem zavartattam magam a diplomammal, majd meglesz, es most lesz a 6 eves erettsegi talalkozom, amin nem veszek reszt, mert nem Mo-n elek, viszont az elmult 6 evben szereztem 6 ev gyakorlatot penzugyi szolgtaltatasban, es olyan allasom van, amire friss diplomasok nem is jelentkezhetnek. Mert fogalmuk sincs rola. Itt (Anglia) meg 3-5 ev igazolt tapasztalat/gyakorlat az adott teruleten ut minden diplomat meg papirt meg pecsetet. Mert nem papirfetisisztak, hanem szeretik, ha olyan ul ott, aki tudja mit mikor miert hogyan es hova. Es nem a sajat f*szom fenyezem, mert en itt egy vagyok sok hozzam hasonlobol, hanem az a rendszer otthon, az a szar. Otthon eselyem sem lenne egy zoldfulu, amde DIPLOMASSAL szemben, mindegy hogy semmihez sem ert.

Aztan most lehet fikazni engem, h milyen nagykepu vagyok, vagy vetitek.

Udv

schcs_ 2007.09.17. 18:03:54

sajnos minden szo igaz amit irtal, de hidd el nem az oktatok a hibasak. tobb evtizeded kontraszelekcio utan, a jelenlegi garda sajnos nem tudna sokkal jobb szinvonalon oktatni. a fiatalok kozul a legokosabbak pedig elmennek, mert latjak amit leirtal, es nem kernek belole.

nem csoda, hogy a lelkesebb oktatok is beleszurkulnek a rendszerbe. en tanitok egyetemen (nem foallasban), es valamennyire ismerem a viszonyokat. semmilyen kovetelmenyt nem allitanak az oktatok ele. ha valaki jo, az senkit sem erdekel. ha valaki rossz, az sem. nem csoda, hogy a legtobben 40 eves korukra kiegnek. sajnos abban is igazad van, hogy a diakok is elsosorban a papirert mennek, es nem jellemzo, hogy dijaznak, ha egy oktato erofeszitest tesz (ami azzal jar, hogy potyajegyet is nehezebb szerezni).

nem tudom mi a megoldas. a penz keves, de ez nem csak a penzrol szol. sok fiatalt riaszt, hogy a rendszer feudalis, az elomenetel a nyelved hosszatol fugg, es a szakmai hozzaertesnel tobbre ertekelik az intezettel es a tanszekkel szembeni lojalitast. fizethetunk tobbet, ez nem fog megvaltozni.

Reggie 2007.09.17. 18:34:47

Szerintem a diplomanak van erteke. Megpedig azert, mert aki megszerezte, az kepes volt kibekkelni es/vagy vegigcsalni azt az 5 evet a sok elefantcsont tornyaba szakadt eloado kozott.
Es ha picit ugyesebb volt, akkor a kreativitast sem sikerult kiolni belole.

dr. Wilbur Swain 2007.09.17. 18:35:00

mérges kis írás, de nagyon helytálló (sajnos)

hollo71 2007.09.17. 18:44:49

A diploma azt is igazolja, hogy a rendszer betörte őket. Hogy - mivel betörtek - ők lehetnek a következő generációk kínzói, hogy továbbadhassák ugyan azt a szart, hogy ugyan úgy megalázhassák a diákjaikat, mint, ahogyan őket megalázták. És ezért persze fizetni kell.
Ismerek egyébként jó példát is, de az elenyésző.

laygna 2007.09.17. 18:49:39

hali

nálink a matek 70-80 éves mama
autómatika 72 év (senkinek nem kívánom pedig ez volt a főtárgyunk ő még a bsc-előtti idő szerint tartotta az órát igaz gyakorlat az nem volt de ő úgy vette mintha lenne)
a fizikánk csak hadarta az anyagot a kvamtumfizikáról: vizsgára 20 tétel vagy 200 képlet mindegyikben mi micsoda (persze automatizálási mérnök biztos atomerőművet csinál, persze a lényeges aalapokkkal bezzeg nem foglalkoztunk.) jah gyakorlat szánalmas....
a bsc-t meg feldughatja a eu úgy megvariálták azórákat hogy 3 féévben kellene használni olyan tudást, dolgokat amit csak 4. végén fogunk tanulni grat az okos emberkéknek
egyébként a buktatásra megya dolog mert egy rakkás lóvét lehet beszedni vizsga isdőszakban max átangedik a következő félévre akkor tárgy újra felvét plusz pénz vagy a tárgy "-őt nem érti akkor ott halálozik el stb lehetőségek...
hát a könyv az egy érdekes dolog nálunk nem kötelező csak ajánlott megvenni :) mindig azt mondják hogy nem sokat keresnek (mondjuk nem sajnálom tőlük)de azért egyiknek se trabantja van :)

flegman · http://usazzunk.blog.hu/ 2007.09.17. 19:43:20

te ilyennel találkozol. Ez alapján ne általánosíts.

fzsofi · fzsofi.spaces.live.com 2007.09.17. 19:50:35

Ehhe, kaptam egy közg diplomát egy nem rossz nevű főiskoláról, de azon túl, hogy eldurrogtathatok pár hangzatos tantárgyat, amit oktattak, hát nem szeretnék az úgymond szakmámban elhelyezkedni, mert kvázi átlinkeskedtem az egészet. Ami nem érdekelt (pl mikro/makro), azt nem tanultam meg- nem voltak különösebben magas követelmények ugyanis. Matek se volt. (!!!) Ismétlem közgazdász a végzettség...
Cserébe Angliában élek lassan egy éve, ahol viszont minden a referenciákról szól, nem a papírról, és valahogy ez sokkal szimpatikusabb is...

De azért szerintem maradt még (jó)pár olyan szak, aminek elvégzéséhez igenis kell elhivatottság meg tanulás is. Ugye maradt?

muhaha 2007.09.17. 20:29:07

hat igen, elso kezbol sikerult tapasztalatot szereznem hogyan tartja fent magat a kontraszelektalodott oktatoi garda... sikerult ketszer elegansan pofara ejteniuk...

Csinaltam Angliaban egy muszaki PhD-t -
annyira szar nem lehet mert meg vegzes elott regios muszaki vezetoje lettem egy USA cegnek (az meg mas mese, hogy ugyanezzel a vegzettseggel csak beosztott hulyegyereknek vettek volna fel a magyar cegek - nem mert akkor volt a szinvonal, hanem mert meg mindig ott tartanak hogy a hozzaertes merteke hogy hany evet porgetted a szopogepet ugyanannal az iroasztalnal... )

Pofara eses 1:
itthon kiderult hogy egy jonevu allami EU-s intezmenyben szerzett PhD-t jogosult barmely magyar egyetem felulbiralni es nincs semmi garancia arra hogy Mo-n elfogadjak a vegzettseget - vegzes utan lehet kilincselni amig valaki kegyeskedik elfogadni.

Pofara eses 2:
Gondoltam, tanitok, mert kint egesz jol ment es szeretek tanitani - kutyanak nem kellett, meg ingyen sem - nem a penzert erdekelt mert az iparban 10 perc alatt tobbet kerestem mint a tanitasi oradij - persze ez ugye csak egy kicsit voros poszto az egyetemi iroasztalaba kapaszkodo nagyokosoknak ;). Illetve, egy hely volt ahol (Zsigmond Kir Foisk) ahol ugy a jegyzetek szakmai szinvonalat latva ugy gondoltam hogy inkabb nem egetem magam ekkora marhasagok eloadasaval.

diplomás 2007.09.17. 20:33:31

Ez azért ennyire nem egyoldalú. Az állásinterjúkon felbukkanó frissdiplomások túlnyomó többsége jelét sem mutatja semmiféle szakmai elhivatottságnak, kizárólag anyagi motivációi vannak. Talán nem alaptalan feltételezni, hogy őket a felsőoktatásba sem a tudásvágy kergette be, így aztán nem csoda, hogy nem is tanultak semmit.

Ami pedig az oktatási rendszer és a munkanélküliség összefüggéseit illeti, ez nemcsak az oktatók vonatkozásában értelmezhető: rengeteg embert leköt a szakképzés hallgatóként is, akik egyébként mind munkanéküliek lennének.

Kő Pál 2007.09.17. 20:47:49

Ezt láttad, de ha általánosítasz, akkor engedd meg nekem is:

Oktató vagyok, nem könnyű ez sem, elhiheted. Pláne megbírkózni a mai hallgatók "ÚgyseTanulomMeg" hozzáállásával. Akikből manapság hiányzik a motiváltság, nagyítóval kell keresni az érdeklődőket.

Ha alapokat nem tanulunk, ugyan mire építsünk? A mostani hallgatóim 50%-ának a mértékegységekkel van problémája. Ez az 50% emelkedik, régen vicc volt, meg szégyenízű, ha valakinek nem ment, és ez csak egy példa arra, hogy gyakran alapozni is nehéz, ha a középiskolák unott, hiányos tudású, és tanulásra gyakran módfelett képtelen egyéneket bocsátanak ki.

A szomorú az, hogy amit írtál, részben igaz, de csak részben, hidd el, sok-sok elhivatott oktató van, akikre lehet támaszkodni hallgatónak, kollégáknak egyaránt. Diákból is van szerencsére olyan, aki komolyan gondolja, és megtesz mindent, bárcsak ezek száma növekedne a jövőben!

Bambano 2007.09.17. 21:12:18

Vigyázni kéne a szöveggel, mer valami okos meghallja fent és kineveznek téged oktatási miniszternek:PP

diplomás 2007.09.17. 21:24:36

Ez azért ennyire nem egyoldalú. Az állásinterjúkon felbukkanó frissdiplomások túlnyomó többsége jelét sem mutatja semmiféle szakmai elhivatottságnak, kizárólag anyagi motivációi vannak. Talán nem alaptalan feltételezni, hogy őket a felsőoktatásba sem a tudásvágy kergette be, így aztán nem csoda, hogy nem is tanultak semmit.

Ami pedig az oktatási rendszer és a munkanélküliség összefüggéseit illeti, ez nemcsak az oktatók vonatkozásában értelmezhető: rengeteg embert leköt a szakképzés hallgatóként is, akik egyébként mind munkanéküliek lennének.

meroving 2007.09.17. 22:27:33

Ez a fentieknél egy sokkal összetettebb kérdés, ami 1 sor társadalmi problémát is felvet globálisan és lokálisan is. Ill oktatási kérdés nagyrészt.

Vannak benne igazságok nem mondom... probléma van, és mocsár, ez is igaz. De pl, hogy mi a célja 1 felsőoktatási intézménynek? Az, hogy gyakorlati tudást adjon? Túrót. Az nem célja.

A papír meg olyan, hogy ahogy telik mindenkivel az idő és egyre több ledolgozott év lesz mögötted egyre kevésbé kérik (nekem többször károm származott belőle, hogy van - amiatt nem én kaptam adott állást :)

meroving 2007.09.17. 22:29:33

Mellesleg ez véleményem szerint az egyik legkomolyabb probléma, ami létezik.

Kevésbé hiszem, hogy bárki szívesen lenne oktatási miniszter innen (én tuti nem). Már akkor, ha nem a mutyi meg a nyúlás a lényeg. Mert látszatintézkedésre mindenki képes :)

rebek 2007.09.17. 22:42:42

Sajnos nekem is ez a tapasztalatom. Azt viszont lassan már minden komolyabb cég tudja, hogy melyik diploma mennyit ér. A szakmai tapasztalat (ha nem ez az első munkahelyed) sokkal többet ér már egy interjún is. Amúgy jókat röhögtem azon a részem, ami a fénymásolt tananyag üldözéséről szólt. Megerősíthetem, tényelg így van egyes tanároknál. És ezek általában nem vékony, papírkötésű példányok.

pingvin 2007.09.17. 23:18:55

En foiskolan tanitok (most eppen kulfoldon vagyok, ezert nincsenek ekezetek, bocs), es bar sok igazsag van abban, amit mondasz, sok szempontbol nagyon igazsagtalan is. Jegyzetirasbol ember meg nem gazdagodott meg - en tobb konyvet irtam, mindegyikben tobb ev kutatomunkaja van, egyik sem csak nem a sajat foiskolankon tananyag, hanem szerte az orszagban, van, amelyikbol mar a 4. kiadas is elfogyott, az egyiket kulfoldon is megjelentettek, jogdijnak pedig evente nem kapok tobbet kb. 200.000 Ft-nal. Ha tanacsadokent dolgozom (mert dolgozom, hogy lassam a gyakorlatot is), ez ket (!) nap megbizasi dija. Azok a sajat kollegaim, akik hozzam hasonloan irnak (kevesen), azert irnak, mert van mondanivalojuk, mert azt szeretnek, hogy korszeru, ertelmes szakkonyvbol lehessen tanulni, ne olyanbol, ami szaz eve nyomnak ujra valtozatlanul. Es eszembe sem jutna azt lesni, hogy a hallgatonak van-e sajat peldanya vagy fenymasolatbol tanul.

Ketsegtelenul lehetne a felsooktatas is gyakorlatiasabb, de szinte semennyire sem fugg az intezmenyektol, hogy mit tanitanak. A Magyar Akkreditacios Bizottsagban ulo nagynevu professzorok eldontik, hogy melyik B vagy M szintu program mibol kell, hogy alljon, es mondhatjuk mi tanarok, hogy de az ugy ertelmetlen, nem kell a piacnak, nem gyakorlatorientalt, senkit nem erdekel. Normalis tanart epp annyira frusztral, mint a hallgatot, hogy feleveket tolt el tobbe-kevesbe felesleges ismeretanyaggal, mikozben nem jut oraszam es kredit egy csomo lenyeges temara. Tanitani viszont igenis erdemes jol, a hallgatok eszreveszik a kulonbseget es en mindig boven visszakaptam azt azt energiat, amit az oraimba fektettem. Kapcsolatokat epiteni pedig szerintetek hol nem kell az elorejutashoz??

today05 2007.09.17. 23:24:31

Azért vannak még olyan tanárok akik normálisak, igaz én a kb 20 eddigi főiskolai tanáromból 2-t tudok mondani, aki tényleg TANÁR, tanít, és nem csak kovetel + magoltat. Szerintem lenne ezeknél jobb, és nem is mentek el, csak olyan ember kéne az iskolák élére aki meg tudja kulomboztetni a tanárt egy átlag kreténtől, aki csak a frusztrációit akarja kiélni a diákokon. Én sajnos nem ilyen ember vagyok, uh nem tudom megmondani, hogy hogy kéne megcsinálni, én csak az alapján tudom megállapítani, hogy hogyan tanít. viszont nem hezitálnék kivágni a bgk tanári karának laza 70%-át.
Igazából akinek van egy kis agya, az nem gondolja azt, hogy azért mert elvégzett egy iskolát, ő már szakember, a diploma az csak egy bizonyítvány, ami megmutatja hogy az illető képes volt végigszopni 3-5 évet, hajlandó volt bármit megtanulni, mert muszály volt, és képes is volt megtanulni, ergo nem full hulye, ezt a cég látja, látja azt, hogy az illető egy üres papírlap, amit ők teleírhatnak mindazzal amiket tudni kell ahoz hogy elérjék amit akarnak, mert az ember a suliban is megtanult mindent, ott is megfog. persze olyasmi dolgokkal szivatják az embert, amivel foglalkozni fog, mert egy gépésznek nembiztos hogy akkora elony a magolni tudás, mint egy jogásznak. szvsz erről szól a diploma

Caribeanguy 2007.09.17. 23:33:26

Ez így van, minden órát végig hülyülök, semmire sem figyelek. Semmi gyakorlatit nem tanulunk. Csak nyers száraz szöveget kell bemagolni, mint egy majom, ez nekem jól megy mert jó a memóriám és át is megyek mindenből :D

Komolyra fordítva a szót, ez siralmas. Ha éles helyzetbe kerülnék, semmit nem tudnék kezdeni a tudásommal (mert nincs is). Nem értem miért nem gyakorlatias az oktatási rendszer. A tanulás lényege a gyakorlás. Próbáljon csak valaki nyelvkönyvekből megtanulni egy nyelvet, képtelenség.... ehelyett zenékből, filmekből nagyon könnyen megy. Én sose tanultam meg németül, mert azt tanították, viszont az angol tetszett és tanultam a különböző médiákból, a spanyolt meg imádom és kizárólag netről (zenékből, filmekből) tanultam meg középfokon.

Van egy Fülöp szigeteki ismerősöm, vendéglátást tanul. Az iskolájuk egy szállodában van, a gyakorlati óráik éles gyakorlatok, ők szolgálnak fel, mosogatnak, idegen nyelveken beszélnek... és ezek közé elméleti órákat illesztenek. A tanáraik mind a gyakorlatban is dolgoznak. Hallottam tőle hogy a közgazdaság területén is hasonló képen megy az oktatás, vannak nagyvállalatok melyek iskolákat működtetnek magukban, a tanulók az évfolyamok előre haladtával lépnek feljebb a cég ranglétráján, az első évfolyamokon még csak segédként dolgozhatnak (pl. irathordás, porta, fénymásolás). Így lehet tanulni! A rendszer hátulütője hogy nem jelentkezhet mindenki akárhova, mert az oktatás fizetős, minél elegánsabb cég iskolájába akarsz bekerülni annál nagyobb a tandíjat kell fizetni. A különlegesen tehetséges embereket (3-5%) megtartja a cég, de az is biztos hogy akik ilyen rendszerben edződtek bármely cégnél megállják a helyüket. Egyébként ez a rendszer garantálja hogy semmilyen szakmából sem lesz túlképzés, ugyanis a szegények nem bírják megfizetni az úri szakmák képzését, tehát nem akar minden paraszt fia mérnök lenni, nekik maradnak az alávalóbb munkák (és így nem fordul fel a társadalmi piramis mint Európában). Másrészt ez a rendszer nagyon igazságtalan és az európai filozófiával összeegyeztethetetlen, de gazdasági szempontból tökéletes. Nincs túlképzés, képzetlen munkaerő és munkanélküliség. Mivel ezek az emberek nem látnak mást, épp ezért nem is boldogtalanok a helyzetük miatt.
Érdekes felfogás, valamit mi is átvehetnénk belőle!

szmzs 2007.09.18. 00:05:07

Én tavaly végeztem jogászként egy elég jó egyetemen. Utána lehetőségem volt Németországba jönni (még most is itt vagyok) tanulni, szintén jogot.
Elég nagy a különbség. Itt gondolkodni tanítják az embert, mégha a gyakorlati képzés ugyanúgy nem megoldott, mint otthon. De itt szerintem a gyengébb tanuló sem lesz úgy, hogy hozzá sem tud szagolni egy jogesethez, mert annyira beleverik az alaplogikát. És egy félévben több házi dolgozatot is kell írni, ami szintén egy téma alapos körüljárását igényli. Otthon ilyen gyakorlatilag soha nem volt. Valamint lehet specializálódni is, amit szintén hiányolok az otthoni oktatásból. Egy kis lelkesedéssel sokat lehetne változatatni mind tanári, mind diák oldalról. És elsősként az ember még nem úgy megy a felsőoktatásba - legalábbis remélem, hogy a többség nem -, hogy csak a papír a lényeg. Az később alakul ki, mikor az ember rádöbben, hogy mi is folyik ott.

Az más forúmon is elhangzott egyetemi méltőságok szájából, hogy az egyetemnek nem feladata a gyakorlatra való felkészítés. De nem lehetne, hogy mégis 10-20%-ban ez megvalósuljon? Akkor talán nem éreztem volna úgy magam az államvizsgák után, hogy de jó, van papírom, de mi a frászt fogok vele kezdeni?

MoogV 2007.09.18. 00:40:55

az egesz csak akarat kerdese...

ma mar minden hulye bejuthat a hazai felsooktatasba, kerem szepen iden elofordult 80!!!! pontos hatar is allamilag tamogatott kepzesre (termeszetesen hol mashol mint egy a megszunese ellen vehemensen kuzdo kis videki foiskolan)

szamolgassunk kicsit:

erettsegi duplazassal sokkal konnyebb elerni jobb pontokat mint ha vki 4 even keresztul tanul es az ugymond "hozott pontokbol" szamitjak a megszerezheto 120 pontjanak a felet (azert 120 mert a mezei atlagfiatal bizony nem rendelkezik, sot nem is akar tenni nyelvvizsgat ma mo-n, emelt szintu erettsegit is hasonlo kepen kihagyja... ismetlem, ez a nagy tobbseg most mo-n... tehat nekik a megszerezheto maximum az 120 pont)

mint mar emlitettem a megszerezheto maximum mindenfele tobbletpont nelkul 120 pont, ezt is a legkonyebb ugy elerni ha a 2 erettsegi felveteli targyat duplazzuk (mivel a sima kozepszintu erettsegi nehezsegi szintje ma rohej targyat kepezi)

90%-ig nem veszt pontot az ember utana 5%-onkent 1-et (mivel duplazunk, ezert 2-t)

ahhoz h vki elerje az allamilag tamogatott kepzesre a vagyott 80 pontot, ahhoz tehat 40 pontot kell veszitenie, mivel duplazunk ezert 20-at, ha feltetelezzuk h a ket erettsegi targya kozott ugyanolyan aranyban veszt pontokat, akkor targyankent 10-et...

tehat ez azt jelenti h 40%-ra csinalja meg mind2 felveteli kozepszintu erettsegijet az adott targybol...

mernok informatikus kepzesre pl felveteli targy a matek es az info, ha egyenloen szamoljuk ki akkor mind2bol eleg 40%ra erettsegizni, az emlekezetem szerint a 3-as erdemjegy also hatara...

ha infobol egy picit talpraesettebb a srac , akkor matekbol eleg boven 2esre erettsegiznie es meg ugy is felveszik, ugy h ABBOL a targybol szamoljak a felveteli pontjait...

elgondolkodtato...
es ez meg csak nem a foiskolai kepzes, ez csak a bejutashoz szukseges feltetel...

a legtobb foiskolan ha megnezzuk, a koltsegteriteses hatar az iden az idei minimum 78 pont volt, tehat telleg mindenkit felvesznek aki addig semmit nem tanult csak erettsegi elott eroltette meg egy kicsit az agyat h legalabb 40%-ot elerjen egy ovodas vizsgan sic!

legrosszabb az egeszben h fizetos hallgatot meg akkor sem buktatnak akarmennyire idiota es dilettans, mert baromira kell a penz es ez nem csak a foiskolakra igaz, hanem a hazai nagyobb egyetemekre ugyanugy....

ezek utan azthiszem nem meglepo h bizony elofordul kis hazankban olyan felsooktatasi intezmeny is, ahol a diakokat KOZEPISKOLAS tankonyvekbol oktatjak...
es itt most nem a felsofoku szakkepzesre gondolok, arra kar vesztegetni a karaktereket.

el lehet gondolkodni, vajon milyen tudassal diplomaznak le vegul hallgatoink es kesobb mennyire lesznek majd kepesek teljesiteni...
aki ha alig birt osszekaparni 85 pontot de felvettek diplomas kepzesre 3 ev alatt el is vegzi arrol nem fogom-e azt gondolni egybol, h ejha vajon azalatt a 3 ev alatt meg tudott-e valtozni tanulas teren es ragadt -e ra vmi... vagy csak 2-es atbukdacsolt... bar a fentebb emliettt oktatasi szinvonal miatt valoszinu h aza 2-es is inkabb 4-es lesz... ha meg vki valoban meg ilyen gyatra szinten is csak 2-esekkel vegez, az meg aztan vegkepp csucs...

ilyenformam fordulhatott elo, h egy budapesti foiskolan vegzett ismerosom panaszkodott nekem h hiaba harsogja azt a media h infoskent csak ugy ozonlenek az ajanlatok, ez hazugsag, 80-120-an jelentkeznek kapasbol egy allasra SOT, felhaborodva meselte nekem, h az interju soran meg egy programozoi felmeres is is volt, h rohadjanak meg a szemetek mit kepzelnek ezek szegeny jovendobeli munkavallalo kepessegeit meg tesztelik is felvetel elott, hat nem eleg az a diploma??!!!

hat igy allunk...
termeszetesen ez csak a hazai felsooktatas egy szegmense, ha vkit olyan helyre vesznek fel ahol azert rendesen tanulni kell, ahol annyi volt a hatar amiert gurizni kellett az erettsegin es ahol nem vicc a diploma megszerzese, akkor annak azert poffentenek az orra ele allasajanlatot es valoszinu h mondjuk BME-n vegzett infos (csak h az informatikus vonalnal maradjak) kepes lesz megoldani egy egyszeru feladatot az interjun...

lehet akarmennyire fikazni a hazai elit 4-est (SE, BCE, BME, ELTE) azert ott hasznalhato tudast adnak, illetve olyan allasok kozul valogathat az ember amiket mashol nem hirdetnek meg, pontosan azert mert tudjak h mas helyen vegzetteknel egyaltalan nem piackepes a tudas amit a fejukbe vertek 3-5 ev alatt...

hulyek mindenhol vannak, nem csak a videki foiskolakon, de mas ha valahol 136-143 a fizetos szakra is a ponthatar (allamira meg magasabb), hiaba tolja apuci-anyuci a rengeteg penzt, attol meg le kell valahogy nyelvvizsgazni, meg letenni az emelt szintut, ahhoz minimalis intelligencia is kell am, de a legfontosabb az akarat... es ez az ami leginkabb megkulonbozteti az embereket egymastol...

mert belenyugszik-e abba h utolso videki foiskolan tengeti eletet aztan onnan kilepve majd radobben h hoppa szarban vagyok, vagy pedig kuzd ellene es megprobal feljebb lepni...

foleg a mai viszonyok kozott ez egyaltalan nem lehetetlen...

persze az embernek penzzel a hata mogott konnyebb az ilyeneket megoldani, de hat az elet nem igazsagos kerem szepen, ha az lenne eleg nagy bajban lenne az emberiseg....

eleg sok emberrel talalkozok en is nap mint nap az emlitett egyetemek egyiken (elarulom: kozgazdasznak tanulok) es itt aztan telleg sok penzes csemetet lehet latni, akinek a hata mogott olyan tamogatas all amirol masok csak almodozhatnak...
a nagy szamok torvenye alapjan vannak kocsogok is, de hol nincsenek, el lehet viselni olyan sok nincsen azert. van egypar hulye is valoban akirol sut h nem lenne idevalo, de az emberek tobbsege normalis, nem lehet megmondani sem sokszor sem tudas sem ranezes alapjan, h az adott hallgato allamin vagy koltsegteritesesen van...

epp ezert en speciel nem is felek h ne lenne munkam diplomazaosztas utan, akarmekkora tulkepzes van, mindig az elelmesebb gyoz... akinek valoban a hata mogott hasznalhato tudasa van es minimalis sutnivaloja annak nyelvcsapkodas es penzes kapcsolatok nelkul is lehet sikeres a karierrjeben ... kerdes persze az h mit nevezunk sikernek...

diploma amugy is csak az elso elhelyezkedeshez kell a tobbi utana mar csak az egyenen mulik, mashova ugyis csak ugy tud atmenni ha meglesz a megfelelo hire/referenciaja/kiepitett kapcsolatai, stb...
termeszetesen mint mindent, itt is konnyebb feljebb jutni ha van mogotted penz, vagy eleg melyre tudsz nyalni.... de senki sem mondta h az elet igazsagos... ebbe bele kell torodni... akarni kell nem nyavajogni...
sajnos ez a baja magyar emberek tobbsegenek...

az oktatas egy resze valoban posvanyban, de felesleges lenne altalanositani, az baratom, h neked sikerult kifogni olyan kozgazdaszt aki meg szamolni sem tud, az nem jelenti azt h nincs olyan, aki kepes lenne a munka elvegzesere... ez alapjan feleslegese altalanositani...

a problema inkabb az, h aki valoban elvegzett egy foiskolat/egyetemet, de hasznalhato tudasa nincs (pl szamolni sem tud), az ott all a diplomaval a kezeben es osztja az eszt... mert o diplomas...
de a munka az budos neki meg ha allasa sincs...
mert neki diplmoshoz melto allas jar, nem holmi asszisztensi meg lotifuti munka... fuggetlenul attol h tudas az nem all mogotte csak papir... de neki az jar...
itt most ki lehetne terni arra h ez honnan ered es h a "nekem jar" attitud hogyan hatotta/hatja at az eletunket mo-n anelkul h a dolgok melyere gondolnank (ingyen egeszsegugy, ingyen oktatas, olcso/ingyen tomegkozlekedes, olcso benzin, stb)

a fo problema (sajnos nem csak) az oktatassal nem csak az h maga a rendszer alapjaiban rohad, hanem h a rendszerben levok az oktatotol a hallgatoig is mind csak rohasztjak tovabb... mert az oktatot senki nem felugyeli, kotelezi minosegnyujtasra, a hallgatokat senki nem tajekoztatja arrol h pontosan mibe is kezdenek bele, a hallgatok elhiszik azt hogy a diploma automatikusan egy zsiros allast jelent, a kovetelmeny szint sokszor rohejes, az egesz rendszert minden evben ugy kell ossze toldozni-foldozni es ott legfelul nem latjak sajnos h pontosan mi is a problema, de meggyozodesem h ha latnak akkor sem tudnak h mit is kene pontosan tenni ha meg esetleg meg tudnak is, akkor meg megtenni nem mernek...

Anticaribean 2007.09.18. 00:58:20

Caribeanguy:
Én csak annyit kívánok neked, hogy megkapd azokat a dolgokat, amiket kívánsz.

flimo13 2007.09.18. 01:17:55

Próbáljatok ki valami értelmes szakot is, ne csak közgazdászt meg jogászt :)

Amúgy az alacsony tanárfizetéseket szerintem sose az egyetemekre értették, hanem a közoktatásra, ott meg nem jellemző pl a jegyzetkiadás..

Józsi 2007.09.18. 01:42:56

Sok igazság van abban, amit írsz, de szerintem műszaki területen más a helyzet. No, nem a Gábor Dénesen, hanem pl a BME-n.

anulu 2007.09.18. 02:01:36

Érdekes egy iromány. Nemrég beszéltem HR területen dolgozó ismerősömmel, és felvetődött a kérdés, hogy miért kérnek olyan helyre diplomát, ahol igazándiból szakmai tapasztalat kéne, amit pedig a diplomával nem (feltétlenül) kap meg. Arra jutottunk, hogy aki eljut a diploma megszerzéséig, az általánosságban képes nagyon sokat nagyon rövid idő alatt legalább 1-2 hétre memorizálni. Mertugyebár tegye fel a kezét, aki nem csak vizsgaidőszakokban tanult, mint az őrült. Én csak akkor próbáltam, kevés sikerrel, ki is lettem vágva (kétszer...).

Ennek ellenére sikerült egy olyan munkát találnom, ami tetszik (kopp-kopp, szűk 1 hónapja vagyok a helyemen), egyedül szakmai tapasztalatot kértek. Nyelvvizsga sem érdekelte őket, mivel a cégen belül minden kommunikáció angol nyelven történik. Aki megérti és tud válaszolni az jó, ha meg nem, akkor lehet akármilyen papírja róla. Hozzátenném, hogy angol tanárt életem során addíg láttam, mikor a gimnáziumban magyar irodalom órát tartott.

Csakhogy a szakmai területet is mondjam: IT.

neduddgi 2007.09.18. 05:54:15

Intercedare necesse est.
Kepzeld el a kovetkezot: elitisztikus kepzes, csak a legjobb tanul, ehhez igazitottak a tananyagot. Jon egy okos ember, kijelenti, hogy mostantol tobb embert kell tanitani mert annyival kevesebb a munkanelkuli, es minel tobb embert tanitasz, annal tob penzt kapsz allam bacsitol (kozben az alaptamogatast koltsegvetesi okokbol visszaveszik). Vagy felveszel kevesbe jo diakokat, vagy elkuldod a kollegak felet. Igen am, kevesbe jo diakok elszallnak az elso vizsgakon. Okos ember jon: nem szelektalni kell, felzarkoztatni! De aki nem tanul, az nem tanul, nem jon konzultalni, nem erdekli a felzarkozas. Itt a valasztas: becsukjuk a kaput vagy engedunk a szinvonalon. Ha valaki jol-rosszul harminc eve tanit, annak a kapu becsukasa eleg sotet kilatasnak igerkezik (egyebkent az orszagnak is). Ilyen ember altalaban donteshelyzetben van: 2+2=? szoval szinvonal lecsussz. Fiatal kollegak a szelrozsa minden iranyaba el. A jenkikhez kepest meg a bukott hallgatoink is zsenik, MEG MINDIG, igy van hova. Szoval, ki itt a hibas, es miben? A fene tudja. Mindenki. Mindenben. Csak most mar nehez rajta valtoztatni. Ja, a vilagon mindenhol igaz ma mar: friss diplomaval nem lehet elhelyezkedni. Pl. mert a frissen vegzett nem ismeri a 19856/6578/2007 urlapot, vagy a XYZ markaju spektrografot, vagy a BlaBla berszamfejto programot. mert o a 25689/12/2004 urlapot , CVB spektrografot vagy POIUYT berszamfejto programot tanulta. Ilyen a vilag..?

perro morado 2007.09.18. 06:33:14

Habar altalanossagban egyet ertek azzal, hogy a magyar felsooktatas helyzete, modja es szintje sokszor elkeserito, szerintem alapvetoen felreerted a felsooktatas funkciojat. Radikalis valtozasokra szukseg van, de ez nem azt jelenti, hogy \"gyakorlatiassa\" kell tenni az okatatast. Sot, ellenkezoleg: sokkal elmeletibb, melyebb tudast kellene atadni, ami nem fugg a pillanatnyi gyakorlati szabalyozasoktol. (A vonatkozo torveny beseggeltetese, amit te is elrettento peldanak hozol fel, pl. nem tekintheto elmeleti oktatasnak.)

Ailaoshi · http://miraculousmandarin.weebly.com/ 2007.09.18. 06:51:35

Hm, hát nálunk a szakon (nem slágerszak) odáig jutottunk, hogy mi vittük a fénymásolópapírt, mert az egész tanszéknek nem volt egy lyukas garasa sem...... ha nincs egy alapítvány segítsége, akkor az egy szem, diákok által használható számítógépünket, amit a beszerzés utáni harmadik napon loptak el, a mai napig nem pótolták volna, a könyvtárunk rendbehozásáról nem is beszélve... szóval nagyon csődközeli a helyzet, szerintem így nehéz is színvonalasan tanítani...

Ailaoshi · http://miraculousmandarin.weebly.com/ 2007.09.18. 06:53:59

ja igen, és nagyon örülök, hogy végeztem, mert nem hittem volna, de úgy tűnik, hogy a dolgok képesek még rosszabbra fordulni... én legalábbis nagyon nem látom, hogy ebből a sok változtatgatásból ami most megy a felsőoktatás körül, hogyan lesz majd valami egységes és használható rendszer...

L 2007.09.18. 07:31:02

Ez annyira általános szöveg, hogy kezdetben nem tudtam vele mit kezdeni. Szerencsére a végén konkrétumok is voltak benne. Így már értettem, hogy mire gondolsz. Mikor fiatalabb voltam én is így gondoltam, csak azóta elég sokat láttam a világból (értsd: élet a cégeknél). Nos, amiről te beszélsz, azt úgy hívják, hogy szakmunkásképző. Az általad említett hitellel, stb. kapcsolatos dolgokat (hitel, váltó, stb.) kb. fél óra alatt meg lehet tanulni, és ez a feladata a az első munkahelynek. Az iskolának ellenben az a feladata, hogy kiszűrje lehetőleg a társadalomból az értelmesebb egyedeket. És ez nem tudás, hanem képesség: fel tudsz készülni vizsgákra, bármilyen hülyeséget meg tudsz tanulni, ha kell, bármilyen hülyeségben tudsz logikát találni, kibogozni a szálakat, stb. A tudásod lehet, hogy 5 év alatt elévül, de a képességeid nem fognak.
Abban van némi igazság, hogy az egyetemi tanárok között sok lógós van és hülyék, de mondjuk a te cégednél a vezetők között mennyi hülye van? Ugye. Pedig biztosan muli, komoly HR osztállyal (persze azok is mind hülyék). Mostanában divat lett mindent fikázni, meg reformálni. Meg kell nézni, hogy a színvonalas okatatást művelő országokban (nem USA) milyen az oktatás. Meglepődsz: ott sem más.

Gondir 2007.09.18. 08:29:50

Akkor en meg megirnam a masik veget: a hallgatot, aki meg sem erti, amit mondanak neki. Es most nem a tananyagrol van szo, hanem arrol, hogy o mi vegre van a vilagon.

AMit en tanitok, azt 1000rel kellen az alapokon tudnia minden (sic!) kozepiskolat vegzett magyar embernek. Es nem tudja. Ujra meg kelle(ne) neki tanitani elobb, hogy azt tanulhassa, amiert a felsooktatasba jott. Hat nem tudja megtanulni.

Mind e mellett termeszetesen van reszigazasag abban, amit az oktatokrol (vannak ilyenek is), az oktatas gyakorlatiatlansagarol (van ilyen is) irtal.

Es ez sajnos penz kerdese is. talan tekintened meg a finn oktatasban resztvevok fizeteseit es a finn iskolarendszer felszereltseget es a finn iskolarendszer alapelveit. Meglepodnel, hogy ott meg veletlenul sem tanitjak mar a kozepsiskolaban sem ugyan azt, amit az alapfokon. Vo. a felsooktatsba erkezettek kozepiskolabol hozott tudasat MO-n. Tisztelettel kerdezem: miert az egyetemen legyen gyakorlatias a kepzes, amikor mar az alt. és kozepiskolaban sem az???

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2007.09.18. 08:41:24

Az egyik, a posztban említett slágerszakot oktató karon oktatok. A korábbi és jelenlegi tanszéki főnökeim részéről alapvető elvárás volt, hogy a gyakorlatban is kell dolgozni, mert különben nem ér az egész semmit. Szerintem elhivatottságnak is lehet nevezni, hogy a tansegédletekért nem kérünk a kiadótól honoráriumot (azzal a fogyasztói árat csökkentjük), a jegyzetekért pedig kevesebbet, mint amennyi a leírási költség lenne. A kiadókkal szemben megfogalmaztuk, hogy ezesetben is a fénymásolási ár alatt legyen a fogy.ár. (Megjegyzem, hogy másik munka mellett értelemszerűen sokkal kevesebbet publikálunk, mint olyan kollégák, akik az "akadémiai karierre" tették fel az életüket.
Az egy újabb kérdés, hogy minden igyekezetünk ellenére mire futja majd a hallgatóinktól a munkarőpiacon. Szép dolog a az emelt szintű érettségi, de nekem hiányzik a felvételi. Az egyetemnek nincs lehetősége megválogatni a jelentkezőket/hallgatókat, pedig lehet, hogy igény az lenne rá.

hagymácska 2007.09.18. 08:43:00

hát igen... megkérdezett egy most érettségizett lány vajon mit lenne érdemes tanulnia..???? tanácstalanság felsőfokon. egyrészt olyan gyoran változik a munkaerőpiac h.ez a fajta rendszer képtelen rugalmasan reagálni rá.. én azt mondom mindig h. jobban jársz ha beszélsz két nyelvet középfokon, tudsz könyvelni vágod a PC-t és jogsid van+nagy adag kreativitás és rugalmasság. ha ezek híjján vagy diploma ide vagy oda semmire se mész. esetleg benyomnak vhova de tuti nem leszel boldog ember.. én segítő szakmában dolgozom, na speciel engem az élet tanított tudom közhelyes de mikor lediplomáztam bekerültem egy olyan közösségbe ahol 20 heroinistával kellett együtt dolgozni.na az volt az iskola. a fősulin max. annyi volt hogy az etikus magatartás kritériumait elsajátítottam. mindenképp olyan terület mondjuk ahol a személyiségével dolgozik az ember. az ilyen területeken(segítő, pszich., orvos, tanár, eü-alkalmazottak) pl.szigorú pszichológiai alkalmasságit vezetnék be..elképesztő milyen "beteg"/alkalmatlan embereket kényszerül a felsőoktatás diplomához juttatni csak azért mert hozzák a normatívát a sulinak...
ja és elindultam egy másik diplomáért is de szerencsére a józaneszem erősebb volt mint a presztizskésztetésem. egy 600.000.-ft-os kiegészítő képzés soha nem hozza vissza az árát ezen a területen és azért kicsit drága lenne csak azért mert egyetemi végzettséget ad és csak mert érdekel...szóval le se sz...rom az az igazság:))
ja és a jogászképzésről annyit h.épp van egy peres ügyünk és kis utánaolvasással kapásból én voltam az aki a summa cum laude!!! végzett jogászcsajszit képbehozta... ja és nem volt egy specifikus problema.. :SS

Nora27 2007.09.18. 08:51:29

Sziasztok! Hát igen. Amikor én kezdtem, annó 99-ben, már akkor így hangzott a veszprémi egyetem felsővezetésének és az odarendelt oktatási minisztériumi emberkének a köszöntő beszéde: "Büszkék vagyunk arra, hogy aki ma Magyarországon jelentkezik a felsőoktatási rendszerbe, azt 100%-os arányban fel is veszik valahová."
Hogy lehet így színvonalat tartani/követelni? Meg az a "valahová" egy kicsit rossz ízű dolog, nem gondoljátok?
Úgy éltem meg az egyetemi éveimet, hogy mindvégig frusztrált, mennyi barom, tahó, link, kulturálatlan és minden szempontból igénytelen ember között vagyok. Ennél csak még mélyebbre visz az út.
De a probléma nem a felsőoktatásnál kezdődik, hanem sokkal korábban. Az emberekből már óvodában/alsóban kiölik a tanulás iránti vágyat, alkoholista, büdös, agresszív tanárok "szerető gondoskodására" bízzák őket, és egyetlen célja a piacnak és sajnos most már az oktatási rendszernek is, hogy a fogyasztói társadalomba integrálja az egyéneket. Értelmes tanárokra sincs szükség. Gondokodni meg minek....

lottebitte1 2007.09.18. 09:00:15

A félretájékoztatás a felelős elsősorban. Ez pedig nem feltétlenül felülről érkezik, hanem főleg a családból. Tanulatlan vagy nem elég tanult emberek úgy küldik mindenféle noname főiskolára a gyerekeiket, hogy elöltetik benne a reményt, hogy pár év múlva befutnak. Ehhez hozzáadódnak még azok az infantilis és felszínes álmocskák, hogy 25 évesen menő szolgálati kocsi, drága külföldi kiszállások, saját titkárnő stb. Akit a tantárgy maga vagy a szakma érdekel, az már az első évektől keményen tanul, bejut a keményebb szakokra is, és nem ijesztik vissza a cinikus vagy gyenge oktatók - sőt. Ez már a Kádár korban is így volt.
De aki CSAK pénzt vagy magas beosztást akar látni ilyen fiatalon, az hatalmasat csalódik.
És igen, túl sokan jelentkeznek főiskolára. A diploma -bárhol is szerezték meg - státuszszimbólum, pedig talán az illető nem is akar igazán értelmiségi lenni. A mi gázszerelőnk havi félmilliót keres, villát épít, és mégis valami kis főiskolára is beiratkozott, hogy "intellektüell" legyen. Érthető lenne, ha érdekelné is valami. De hobbija a csocsózás és a hülye sorozatok. Akkor miért kell a papír? Sokan a diplomában valamiféle felmentést akarnak a kemény munka alól, aztán pedig kikérik maguknak, ha nem a "képzésüknek megfelelő" állást kapnak. Angliában sok Cambridge-ben végzett színész, bölcsész éveikig pincérkedik, hogy pénzt keressen, mielőtt valami jobbat talál. De nem érzik megalázónak....

baggins · http://baggins.blog.hu 2007.09.18. 09:12:27

Én szintén azért iratkoztam be fősulira mert kell a papír. Sajnos a jobb álláshelyeken kötelező a felsőfokú végzettség és az angol nyelv...
Abban viszont igazat kell adnom, hogy az oktatók színvonala khmm...
Informatikusként dolgozom és látom a tanárnak mennyire gőze nincs ahhoz amit tanít, de ha meg kijavítom én leszek a nagyképű és meghúz vizsgán, úgyhogy inkább kussolok. Szánalmas, hogy pl. dost egyáltalán tanítanak még, nem csak tankönyvből, hogy na ilyen is létezett az őskorban még...

csipsz 2007.09.18. 09:14:22

Aki hülye, az is marad. Hiába jár iskolába. A skolasztikusok azt mondták az iskoláról, olyan, mint a köszörű: az acélt képes élesre fenni, de az ólmot nem.

Végigbulizni a szorgalmi időszakot, aztán valahogy átvergődni a vizsgaidőszakon? Mondván minek él az olyan, aki nem tudja, mi a jó?

Akiben van ambíció, szorgalom és tehetség, az megtalálja a jó tanárt és a tárgyat is. De ha valakinek nincs semmije, csak bánatos bociszeme, az csak papírt kap.

sastolyás 2007.09.18. 10:22:13

Egyetértek. Én is tanítottam egyetemen, ugyan a közgazdász meg a jogi szakot nem ismerem, de a mérnöki tudományok közelében is hasonló a helyzet:

- a srácok a papírért járnak az egyetemre. Egy 25 fős tankörből 2-3 embert érdekelt igazán az oktatott anyag, és sokan nyiltan vállalták, hogy mehettek volna a közgázra is, csak a diploma meg legyen.

-az a 2-3 ember, akit a dolog valóban érdekelne, az sem lesz jó a szakmájában, ha elavult dolgokat tanítanak nekik. Sajnos az oktatók többsége is elég lusta ahhoz, hogy naprakész legyen.

-rengeteg baromságot tanítanak a hasznos dolgok helyett feleslegesen. Én is meg tudok nevezni legalább 4 általam tanult tantárgyat, aminek tananyagát soha a büdös életben nem használtam és nem is fogom használni.

-műszaki tárgyakat nem lehet megfelelő eszközök nélkül tanítani, még elméletben sem. A tanult dolgok kipróbálása
vezet azok tartós rögzülésére az agyban. Eszközökre persze kevés, vagy nincs pénz.

-a mostani viszonyokat nem ismerem, de 12 évvel ezelött, amikor az egyetemet otthagytam - mert a hónap végén egy pucér zsemlére se futotta - katasztrófális fizetések voltak.
Két megoldás van: 1-Otthagyni a francba az egészet és elmenni a verseny szféréba, ahogy én is csináltam. 2-Leszarni az egész oktatást és mellette vagy inkább helyette más szakmaközeli dologból élni.
Ezeket persze csak azok az oktatók tudjál megcsinálni, akik nem teljesen hülyék ahhoz amit tanítanak, tanítottak. Tök mindegy mindkettő az oktatás rovására megy.

Mi lenne a jó megoldás?

1. szelekció
1a. A diákok szelekciója. Csak azokat vegyük föl a megfelelő szakra akik a szakma iránti érdeklődésük miatt jelentkeznek. Ez matematika felvételivel nem dönthető el. Ebből következik, hogy az igen elkefélt felvételi rendszert is felül kellene bírálni.
1b. Az oktatók szelekciója. Csak azok az emberek oktathatnának akik bebizonyítják, hogy a tudás atadását, a tudás állandó frissítését tartják az életük fő céljának.

2.Fizetés. Az 1b pontnak megfelelő oktatóknak ne legyenek megélhetési problémáik. Mert ha vannak, akkor nem a tanításra koncentrálnak.

3.A szelekció következtében a mostani 10%-ára csökkenne
az oktatók és a diákok száma. Tekintve hogy a végzett mérnökök legnagyobb része ma üzletkötő, vagy kereskedő lesz, ez nem is nagy baj. Nincs is többre szükség.
Ezzel a számmal az oktatás költségei is csökkennének. Ezeket a költségeket pedig a diákoknak és a jővőben őket alkalmazó cégeknek kell valamilyen konstrukcióban megfizetnie.

4.Ne engedjük az így végzett embereket külföldre! Meg kéne teremteni azokat a feltételeket, hogy ezek az emberek itt maradjanak, és itt érezzék jól magukat, ne kelljen azt mondaniuk, hogy szerencsétlen béna országba születtem.

Ha nem változtatunk az oktatásunkon, ha nem nyeri vissza az egyetem azt az értékét ami a múlt század elején volt, akkor
nem lesznek többé Dérik, Bláthyk, Jedlikek, Bánkik, Csonkák, Kandók és még sorolhatnám hosszan a nagy neveket.

anulu 2007.09.18. 11:04:16

...mondjuk ott meg lehet élni a pincér fizetésből. De ez már egy másik téma lenne.

meroving 2007.09.18. 12:01:26

Caribeanguy: lesz annak is értelme. Teljesen más módszer van itthon. Nem mondom h jobb, de mint már mondtam itt gyakorlati tudást adni NEM cél. A célok mások.

Majd pár év múlva megérted, most hiába mondanám, nem hinnéd el (Spigiboy :).

Istvan Omaszta 2007.10.01. 08:34:07

Azok akik a felsöoktatástól úgymond \\\\\\\"gyakorlati ismereteket \\\\\\\'\\\\\\\" várnak, tévedésben vannak. A felsöoktatás feladata olyan általános elméleti tudás nyújtása ami alapján a végzett hallgató minden elképzelhetö helyzetben megállja a helyét.
A mesterségbeli fogásokat a munkával eltöltött évek megtanítják. De az aki gyenge elméleti tudással kerül ki az egyetemröl sokszor nem tudja miért tesznek a szakik igy vagy úgy ,hiszen hiányzik az elmélet. A fenti írás nem nyerte meg a tetszésemet mert nem tárgyilagos. A stílusa meg kívánni valókat von maga után. Az is téved aki az egyetemtöl vagy föiskolától szájbarágó oktatást kíván. A felnött diák felelösségét sáját sorsát illetöen elhallgatják. Elvárható már egy diáktól ebben a kategóriában, hogy ismereteket önnálóan is képes legyen feldolgozni, vagyis akarjon tudni. Sok végzett azért is kerül ki gyenge tudással mert átaludta az egyetemi éveket. Tény a, hogy sok a probléma afelsöoktatás háza táján ami az alulfinanszírozással hozható kapcsolatba és azzal, hogy az oktatók a kilátástalanságtól elfásultak. Ök is látják a problémákat de a rossz körülmények megoldása elsösorban a politikusok felelössége. Miböl lesznek laborátóriumok, korszerü müszerek és tudásszerzö külföldi kapcsolatok. Ha egy tanszék költségvetése csak a krétára futja elöbb utóbb a beszükülö lehetöségek miatt leszakad a felsöoktatás a világszinvonaltól. Ez ügyben tessék a politikusokat és a kormányt felelösségre vonni!
süti beállítások módosítása